Lekker eten

Sinds ik werk aan versie 2.0 van mijzelf is eten ook een belangrijk punt. Wat eten, wat niet eten, porties enz.. maar laat 1 ding duidelijk zijn: ik lever niet in op lekker eten.

Ik kan natuurlijk kiezen voor allerlei light producten, speciale dieetvoeding of shakes of alleen nog maar groenvoer eten. Opzich niks mis mee en om een boost te krijgen in de start vd strijd tegen de kilo’s is dit ook zeker te doen. Ik heb wel bv vanaf de start bewust gekozen om geen frisdrank en geen snoepgoed/zoetigheid meer te nemen. Ook geen suiker/zoetjes of wat dan ook. Behalve om de glucose omlaag te krijgen is dit ook om af te vallen een belangrijke stap. Ik drink voornamelijk water en in de ochtend een kop thee.

Maar als het aankomt op echt eten, dan hou ik van lekker eten en ik ga niet inleveren op smaak. Dan maar wat minder van een bepaald product, maar niet de mindere versie ervan. Als je iets gaat eten dat je qua smaak tegenvalt, dan ga je het niet lang volhouden.

Een goed voorbeeld hiervan vind ikzelf bv kaas. Heerlijk, echt waar, ik kan er echt van genieten. Of het nu de gewone kaas is voor op mijn boterham, een stukje Spaanse manchego, een heerlijk stuk oude kaas of een lekker Frans kaasje. Een tip van een diëtist is bv om 30+ kaas te nemen ipv de normale 48+ kaas. Maar naar mijn idee smaakt dit naar een ‘plastic’ variant zonder goede smaak en hier ga ik zeker niet in mee. Dus het is wat mij betreft meer de portie, dan het product. Qua hoeveelheid kijk ik dan wat binnen het aantal kcal per dag past.

Dit geld voor mij ook voor andere producten. Het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar ik ervaar wel door de porties beperkter te houden, dat ik nog meer waardering krijg voor het product. En als ik iets al dagen lang niet meer heb gehad, dan smaakt het des te beter, dan ga je pas echt ervan genieten.

Voor mij is het een combinatie van goede porties, bewegen en veel water drinken. Mij helpt het ook dat ik een app gebruikte in het begin die elke 2 uur zei dat ik water moest drinken. Vaak door de dag heen als je bezig bent, dan wordt het makkelijk vergeten. Dit was een goed steuntje in de rug. Eveneens telde ik hiermee kcal en in het begin probeerde ik rond de 1200 te blijven. En dat heeft me goed gedaan 😀.